Sesi Micro Teaching Sains Tahun 4
Tajuk: Sistem Suria.
Tajuk: Sistem Suria.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
Mata Pelajaran : Sains
Kelas : Tahun 4 Pintar
Tarikh / Hari : 06 November 2012 / Selasa
Masa : 9.00pg – 9.40pg
Bil Murid : 12 orang
Tema : Menyiasat Bumi dan Alam
Semesta
Bidang Pembelajaran : Sistem Suria
Objektif Pembelajaran : Memahami Sistem Suria
Hasil Pembelajaran : Di akhir sessi pembelajaran
ini, murid dapat:
A Menguasai isi kandungan
a)
Menyatakan nama-nama
planet dalam Sistem Suria mengikut turutan.
b)
Menyatakan
keistimewaan bagi setiap planet dalam Sistem Suria.
B
Membina kemahiran saintifik, berfikir dan strategi
berfikir
a) Memerhati
b) Menggunakan perhubungan ruang dan masa
c) Membanding dan membezakan
d) Mencirikan
e) Membuat urutan
C
Mengamalkan sikap saintifik dan nilai murni
a)
Menyedari bahawa
Sains merupakan satu daripada cara untuk memahami alam.
b)
Minat dan bersifat
ingin tahu tentang alam sekeliling
Konsep/prinsip/hukum/teori:
a) Sistem Suria
b) Planet-planet beredar mengelilingi matahari
mengikut orbitmya
c) Ada 8 planet dalam Sistem Suria
Bahan:
LCD
Notebook
Kad nama planet
Kad keistimewaan
planet
Pengetahuan sedia ada:
Murid pernah melihat
gambar planet-planet melalui
pembacaan atau di
kaca televisyen
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN SAINS 4 PINTAR
Langkah / Masa
|
Isi Kandungan
|
Aktiviti Pengajaran
Dan Pembelajaran
|
Catatan
|
|||||||||
Aktiviti Guru
|
Aktiviti Murid
|
|||||||||||
Set
Induksi
(5
minit)
|
Ahli-Ahli
Sistem Suria
|
1.
Guru menayangkan gambar
Sistem Suria melalui powerpoint.
2. Guru bertanya kepada murid apakah ahli-ahli Sistem
Suria.
3. Guru menunjukkan gambar ahli-ahli Sistem Suria melalui
powerpoint
dan memberi
penerangan mengenainya.
|
1.
Murid memerhati
gambar Sistem Suria yang ditayangkan.
2.
Murid menyatakan
ahli-ahli Sistem Suria.
3.
Murid memerhati
gambar-gambar ahli Sistem Suria yang ditayangkan dan mendengar penerangan
guru.
|
Strategi / Teknik
1.
Tayangan powerpoint
2.
Penerangan
KBKK
1. Memerhati
|
||||||||
Perkem-bangan
Langkah
1
(6
minit)
|
Kenal
pasti planet-planet dalam Sistem Suria mengikut turutan
|
1.
Guru memberi setiap
kumpulan dengan 2 keping kad nama-nama planet .
2.
Guru mengarahkan setiap
kumpulan untuk menampalkan nama-nama planet di papan putih berdasarkan kad
yang diterima
mengikut urutan
apabila dipanggil.
3.
Guru meminta murid menyatakan nama-nama planet mengikut
turutan yang betul.
4. Guru
menayangkan gambar planet-planet dalam Sistem Suria melalui powerpoint dan
memberi penerangan.
|
1.
Ahli setiap
kumpulan berbincang dan menilai nama-nama planet yang diberi.
2.
Ahli kumpulan ke papan putih untuk
menampalkan nama-nama planet apabila dipanggil oleh guru berdasarkan kad yang
mereka terima.
3.
Murid menyatakan
nama-nama planet mengikut turutan yang betul.
4.
Murid memerhati
gambar planet-planet yang ditayangkan dan mendengar penerangan guru.
|
Strategi / Teknik
1.
Perbincangan kumpulan
2.
Penerangan
3.
Tayangan powerpoint
KBKK
1.
Membuat turutan
2.
Memerhati
|
||||||||
Langkah
2
(15
minit)
|
Kenal
pasti keistimewaan 8 planet dalam Sistem Suria
|
1.
Guru memberikan
setiap kumpulan dua kad yang mengandungi keistimewaan mana-mana planet.
2.
Guru meminta setiap
kumpulan menampalkan keistimewaan planet-planet di papan putih berdasarkan
kad yang mereka terima mengikut turutan planetyang pertama hingga kelapan
apabila dipanggil oleh guru.
|
1.
Murid berbincang
dalam kumpulan mengenai kad yang diterima berkaitan dengan planet yang mana.
2.
Wakil setiap
kumpulan menampalkan keistimewaan planet yang berkaitan dengan kad yang
diterima di papan putih apabila dipanggil oleh guru.
3.
Murid mendengar
penerangan guru dengan melihat gambar di powerpoint serta membuat
perbandingan dengan jawapan yang telah mereka tampalkan di papan putih.
|
Strategi/ Teknik
1.
Perbincangan
kumpulan
2.
Penerangan
3.
Tayangan powerpoint
1.
Memerhati
3.
Mencirikan
|
||||||||
Langkah
3
(5
minit)
|
Kuiz
|
1.
Guru memberikan
soalan. Ahli kumpulan yang mengangkat tangan dahulu boleh menjawab soalan.
Ganjaran bintang diberi kepada kumpulan yang ahlinya dapat menjawab dengan
betul.
|
1. Ahli kumpulan menjawab soalan yang diajukan oleh guru.
Ganjaran bintang ditampal diruang kumpulan masing-masing
|
Strategi/ Teknik
Kuiz
|
||||||||
Langkah
4
(5
minit)
|
Penilaian
(Lembaran
Kerja)
|
1.
Guru mengedarkan
lembaran kerja berdasarkan hasil pembelajaran
(Rujuk
Lampiran 1)
|
1. Murid menjawab soalan-soalan dalam lembaran kerja yang
diberikan oleh guru.
|
Strategi/ Teknik
Penilaian
|
||||||||
Penutup
(4
minit)
|
Menyatakan
semula planet-planet dalam Sistem Suria dan keistimewaannya.
|
1. Guru mengingatkan semula tentang urutan planet-planet
dalam Sistem Suria dan keistimewaannya.
|
1.
Murid menyatakan
semula nama-nama planet mengikut turutan dan keistimewaan planet tersebut.
|
Strategi/ Teknik
Penyoalan
|
Maaf bertanya? Dah lama x ngajar sains thp 2 tentang tajuk ni. Bukan ke planet yg kita belajar dulu ada 9.Kenapa penerangan cuma 8 saja.
BalasPadamPindaan Dalam Huraian Sukatan Pelajaran Sains Terjemahan Tahun 4 Tentang Status Planet Pluto Dalam Sistem Suria
PadamSukacita dimaklumkan bahawa Bahagian Perkembangan Kurikulum (BPK) telah mendapat pengesahan daripada pihak Agensi Angkasa Negara (ANGKASA), Kementerian Sains Teknologi dan Inovasi (MOSTI) melalui surat ANN, EDU.006002(13) yang bertarikh 15 Ogos 2011 tentang status Planet Pluto dalam Sistem Suria, adalah diputuskan oleh International Astronomical Union (IAU) bahawa ada 3 kategori dalam Sistem Suria iaitu 'Planet', 'Dwarf Planet' & 'Small Solar System Bodies'. Planet Pluto dikategorikan sebagai dwarf planet dan DIGUGURKAN daripada kategori planet. Kini terdapat 8 planet dalam Sistem Suria kita.
Nanti su tambahkan lagi info kat blog ni kenapa pluto bukan lagi planet dalam Sistem Suria ya kak.....
Suka pembelajaran ni, jelas dan senang di fahami.
BalasPadamDi harap ada lagi utk tahap 5 dan 6 serta tajuk2 lain.